lørdag 5. februar 2011

Montering av genser, en ny Marius :)

Siden den ene mariusgenseren jeg ga bort til jul ikke passet, så har jeg laget en ny i samme fargene. Da jeg lagde min første, hadde jeg ingen anelse om hvordan jeg skulle klippe og sy i strikk, og fryktet at dette var veldig vanskelig. Min flinke mamma hjalp meg, og det var jo så lett som bare det..ikke noe å være redd for! Så nå har jeg tatt bilder underveis (med god hjelp fra min kjære <3 ) og laget en liten "oppskrift" på hvordan jeg gjør det. 

Start med å feste alle løse tråder og damp bolen og armene.



Legg armene inntil siden og sett en nål som merke for hvor langt ned på bolen sømmen skal være.


Finn midten på skulderen og sy en søm i kontrastfarge som veileder for hvor maskinsømmen skal være. 


Sy maskinsøm langs kontrasttråden. Jeg syr med en hel maske mellom slik at jeg er sikker på at det ikke rakner etter klippingen. Jeg starter oppe og syr ned til nålemerket, så syr jeg opp på andre siden. Jeg syr to ganger over på begge sider.


Jeg fjerner merketråden og ser på baksiden at alle trådene krysser hverandre.


Så starter det som kan være litt skummelt! Klipp opp mellom de to maskerekkene innenfor sømmene og pass på at du ikke klipper utenom maskinsømmen. Klipp ned til merket.


Om det ser ut til at noen masker er løse, sy over en gang til med sikksakk-søm.

Sett skuldermaskene tilbake på pinner og sy maskene sammen for hånd. 
Jeg har brukt teknikken som du kan se her



Sømmen blir nesten usynlig.


Snu bolen på vrangen og legg ermet inn i åpningen. 


 Fest ermet fast ved belegg-kanten med nåler og sy maskinsøm rundt kanten. Jeg syr to runder rundt og pass på at klippesømmen er innenfor den nye sømmen så den ikke viser på retten. 


Sy belegg-kanten fast for hånd. Pass på å ikke sy stingene for tett sammen da det kan bli litt klumpete. 


Sy halskanten og damp lett på vrangen så sømmene blir flate.


Da er det bare å svinge pinnene og lage mange fine strikkede gensere :)




21 kommentarer:

  1. Kjempe fin genser- jammen er du flink til monteringen. Den kan jo brukes med vrangen ut:-)
    Skal innom her å se neste gang eg skal montere genser!!

    SvarSlett
  2. Takk for det! Nå ble den så stor at han har nok genser i flere år heldigvis:) Jeg synes i hvertfall at det var greit å montere genser på denne måten, så det er bare å herme:)

    SvarSlett
  3. Nå er det andre gangen jeg bruker denne bruksanvisningen din og er superfornøyd med den! Ikke noe problem å montere genser med så god beskrivelse :)

    SvarSlett
  4. Så kjekt å høre :) Jeg synes også det er mye lettere å gjøre ting når man har bilder og ikke bare tekst å gå etter. Er en stund siden sist jeg strikket genser, så må nok se litt etter bruksanvisningen neste gang jeg også så ikke det går gale :) Ha en flott søndag!

    SvarSlett
  5. Tusen takk, akkurat en slik monteringsanvisning jeg trengte nå:))

    SvarSlett
  6. Flott at du synes den var nyttig :)

    SvarSlett
  7. Nå har jeg besøkt mange blogger i håp om å forstå hvordan jeg skal montere ermene på dressen til min datter. Endelig forstod jeg det. Tusen takk for grundig forklaring. Det settes pris på :-)

    Ha en flott dag. Monica.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :) Hehe..er lenge siden jeg har montert genser nå, og måtte se på innlegget selv nå når jeg skulle sy i armer på Marius-dressen jeg holder på med :) :)

      Slett
  8. Og flott genser du har strikka! :)

    SvarSlett
  9. Dette var til veldig godt hjelp, siden jeg strikker min første genser :)

    SvarSlett
  10. hvordan vender man vrangsiden ut på ermene, har aldri stikket noe genser før, men så langt er jeg fornøyd :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener, er det kanten oppe du tenker på?

      Slett
  11. TUSEN TAKK, for følelsen av at dette kan jeg også klare! Skal prøve dette for første gang i morgen og gruer meg! Vil linke til denne når jeg legger ut genseren min på bloggen. Håper det er ok ;-)

    SvarSlett
  12. Juhuu, takk (på forhånd), nå er mannen på vei bort til mamma å låner symaskin... å så prøver jeg på egenhand:) spennende. Cecilie

    SvarSlett
  13. tusen takk for at du deler dette med bilder! Nå tør også jeg å prøve på det jeg har grua meg til i mange måneder :)

    SvarSlett
  14. Takk for at du deler din erfaring med oss andre nybegynnere i faget :) Det er lettere å gjøre det når det er så fin forklaringer på nettet. Takk, Takk

    SvarSlett
  15. Du er en reddende engel dette innlegget var bra :-) takk!

    SvarSlett
  16. Hvordan har du strikket halskanten?

    SvarSlett
    Svar
    1. Halsen strikket jeg før montering. Strikket glattstrikk med brettekant og brettet den inn på baksiden og sydd fast 😀 det var den "taggete" brettekanten jeg brukte på denne genseren mener jeg å huske.

      Slett
  17. Takk for fin side, gensern ble montert etter dine bilder og forklaringer.Den ble så fin :-)

    SvarSlett